Hoe een handige ondernemer haar aansprakelijkheid beperkte door zichzelf boetes op te leggen bij problemen

24 mei 2019

Een contractuele boete is een relatief ongebruikelijke clausule om in algemene voorwaarden op te nemen. Normaal is het namelijk zo dat je klant moet aantonen schade te hebben geleden van jouw wanprestatie, en dan kan hij dat bedrag bij je claimen. Geen cent meer – wij doen niet aan Amerikaanse toestanden van 50.000 dollar smartengeld omdat je zo gehecht was aan je boekhoudpakket dat het niet deed.


Een boete moet worden betaald zodra de daaraan gekoppelde voorwaarde zich voordoet. Zeg je dus, ik betaal duizend euro boete bij uitval dienst, dan moet je die boete betalen bij iedere seconde uitval, en zelfs als sprake zou zijn van overmacht. Je moet een boetebeding dus héél zorgvuldig opschrijven zodat het alleen afgaat in de gevallen waarin je ook echt bereid bent die te betalen.

En let op: een boete is in verzekeringstaal een “vrijwillig gedane toezegging” en die valt daarmee buiten je beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Reken jezelf dus niet rijk met die ton die je verzekeraar per geval uitkeert – als jij in je voorwaarden zegt dat je een ton boete gaat betalen bij een gemiste deadline, dan zal je verzekeraar je keihard uitlachen als je die vervolgens bij hem komt halen omdat je tot een ton verzekerd bent.

Oké, en wat is nou die truc. Heel simpel: volgens de wet (artikel 6:92 lid 2 BW) komt een boete in de plaats van de schadevergoeding. Staat er dus duizend euro boete op je downtime en heeft je klant een ton schade, dan moet jij dus duizend euro betalen en geen cent meer.

Wat je dus doet, is in je algemene voorwaarden opnemen dat je gewoon tot een zeker bedrag aansprakelijk bent. Dat is wat mensen verwachten en wat natuurlijk op zich ook redelijk is. In je aparte service level agreement of offerte omschrijf je gebeurtenissen waarvoor je een boete betaalt, en elders neem je op dat de SLA of offerte wint van de algemene voorwaarden. Daarmee komt die boete dus in plaats van je aansprakelijkheid.

Een slimme klant kent deze truc, en die zal dus eisen dat er bij die boete komt te staan “onverminderd het recht op schadevergoeding”. Dat mag, maar dat kan dan een mooi argument zijn om je prijs omhoog te gooien. Er zijn immers geen juridische aanpassingen, uiteindelijk is alles een commerciële vraag.


MEER
LEZEN?

De toekomst van legal tech: verdwijnen naar de achtergrond

“De Nederlandse legal tech-markt is nog onvoldoende rijp en te onvolwassen om de vorm van geïntegreerde dienstverlening die we voor ogen hebben, succesvol te
Lees meer

Recordjaar voor wereldwijde legal tech investeringen, zet de trend door in 2020?

De investeringen in legal tech bedrijven hebben in 2018 en 2019 een ongeëvenaarde groei doorgemaakt. Tussen 2010 en 2017 waren de totale wereldwijde investeringen in de
Lees meer

#LegalTech events in 2020 :-)

Onderstaand de internationale LegalTech event kalender voor 2020. Bezoek de events en ontmoet de Legaltech innovators! 2020 gaat een bijzonder LegalTech jaar worden omdat
Lees meer
Arnoud Engelfriet

Arnoud Engelfriet

Arnoud Engelfriet is kennispartner bij JuriBlox. Hij is gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Met zijn informatica-achtergrond richt hij zich graag op complexe technisch/juridisch ICT-vraagstukken en softwarelicenties (met name open source). Zijn website Ius mentis is één van de populairste van Nederland over ICT en recht.