Wordt de juridische markt een kopersmarkt?

22 juni 2017

In de economie kent men de begrippen kopersmarkten en verkopersmarkten. Op een kopersmarkt bepaalt de koper wat hij wil hebben en tegen welke prijs, bij een verkopersmarkt ligt die macht bij de verkoper. De juridische markt is eigenlijk altijd een verkopersmarkt geweest: de advocaat of adviseur bepaalde zijn uurtarief en welke diensten hij wilde doen, en de cliënt had het er maar mee te doen. Maar de opkomst van online diensten zorgt voor een grote verandering. 

De voornaamste reden dat een markt een verkopersmarkt is, is omdat de vraag naar de producten hoger is dan het aanbod. Juridisch adviseurs zijn schaars, en mensen met juridische vragen of problemen zijn zorgen daarmee voor een hogere vraag dan het aanbod kan leveren. 

Toch verandert de markt langzaam in een kopersmarkt: een markt waar de cliënt de prijzen kan bepalen. Grote bedrijven stellen steeds vaker eisen aan hun advocatenkantoren bijvoorbeeld, zoals een vaste prijs per deal of een maximaal tarief dat per jaar gerekend mag worden. Steeds meer aanbieders komen met juridische diensten, van verzekeraars tot legal tech aanbieders. 

Met name vanuit de legal tech hoek zal de grootste druk komen. Een adviseur die via een chatdienst cliënten bedient, kan een aantal mensen tegelijk helpen. Maar dat is beperkt: wie kan er meer dan zeg drie chats tegelijk voeren zonder kwaliteitsverlies? Een legal tech dienst heeft dat probleem niet. Software kan zo veel leveren als de techniek toestaat. Is het druk, prik dan een processor of wat geheugen er bij. Dat is in principe onbegrensd. 

Deze groei zorgt voor een sterk vergroot aanbod van juridische diensten. Wie juridische documenten wil, kan die zelf samenstellen en hoeft niet op zoek naar een schaarse advocaat met de benodigde kennis. Dat verschuift de markt naar een kopersmarkt, want die koper kan nu prijzen en kwaliteit vergelijken en zelf kiezen met wie hij in zee wil. Dat maakt voor de aanbieders kwaliteit (en prijs) het belangrijkste aandachtspunt.

Auteur: Niels Winters

Niels Winters is business manager bij JuriBlox B.V. Als jurist met een technische achtergrond is hij op zoek naar de juiste ICT-oplossing in de juridische branche. Met de kennis van de twee verschillende kennisgebieden is Niels bij JuriBlox verantwoordelijk voor de (door)ontwikkeling van de software evenals de technische implementatie bij klanten.

Niels heeft gestudeerd aan de Rijksuniversiteit in Groningen, hij volgde daar de master Recht & ICT. Tijdens zijn studie is Niels werkzaam geweest als zelfstandig ondernemer in de IT-sector. Hij heeft ondermeer websystemen ontwikkeld voor verschillende bedrijven en gaf advies op het gebied van automatisering.

Naast zijn werk is hij actief geweest bij studievereniging LISA (studievereniging voor Recht & ICT studenten) als bestuurs- en commissielid.

Meer nieuws

NDA tekenen? Laat Lynn u automatisch adviseren!
De uitlegbaarheid van AI-uitspraken
Contracteren voor software